Sunday, June 13, 2010

De meisjes van de lift

In de reeks 'Hoe help ik 1,5 miljard Chinezen aan een job': De Liftbediende.

Het apartementsgebouw waar ik sinds enkele maanden woon is niet echt zo groot (relatief gesproken dan). Per gebouw zijn er niet meer dan 20 vloeren met een stuk of 8 apartementen per vloer. Laat ons zeggen zo'n 300 man per gebouw.
Voor deze 300 man zijn er 2 liften beschikbaar. Dat is inderdaad genoeg.
1 van de liften is tussen 6 uur 's morgends en middernacht permanent bemand door 'het meisje van de lift' (misschien moet ik eens vragen wat haar naam is). Beter gezegd: 'de 2 meisjes van de lift', in feite zijn er twee meisjes, 1 van de twee is er bijna permanent, de andere is er maar af en toe. Ik vermoed dat ze in shiften werken, het ene meisje zowel 's morgens als 's avonds, het andere 's middags wanneer ik er meestal niet ben.
En wat is haar job? Inderdaad, op het juiste knopje duwen telkens er iemand in de lift stapt. Dat is alles. De volle 100% van de jobdescriptie.
Voor de rest heeft ze een stoel in de lift, een mp3 spelerke, en wat tijdschriften. En uiteraard een kantoor van 2 vierkante meter met 20 knopkes.

Liftmeisjes vind je overal in de grote steden van China. De eerste keer dat je ze ziet voel je je wat raar, de eerste keer dat je in een gebouw woont waar er zo 1ntje is voel je je nog veel ongemakkelijker. Je zou denken dat je daar gewend aan wordt, maar nee. Telkens ik de lift pak voel ik medelijden met wat sommige mensen moeten doen om een kommeke rijst te verdienen.

3 comments:

Unknown said...

Doet me denken aan de automatische toegangspoorten van een park, zo'n ding met klapdeuren waar je je kaartje in moet steken.

Er stond 1 medewerker om je kaartje in het toestel te stoppen, en een andere om het eruit te halen en terug te geven.

Maarten said...

En wie betaalt die mensen? Wat is het nut van de functie?

Bert said...

Het enige waar ik aan kan denken is dat sommigen het misschien 'chique' vinden om zo een service te hebben.
Elk wooncomplex en/of appartementsgebouw heeft een 'management office'. Elk jaar moet de landlord een zekere som betalen aan dit managementoffice. Daarin is alles inbegrepen: kuisen van de buitenramen, de bewakers (want die zijn er in elk gebouw), onderhoud van de publieke ruimtes en de vrouw in de lift.